EL GÈNERE DELS SUBSTANTIUS
Si vols tindre un esquema de la teoria de la pàgina 85 del llibre de text, descarrega't el document següent. Pots fer-ho en mode PDF o en mode presentació Power Point.
ELS SUBSTANTIUS AMB GÈNERE VARIABLE
Exercici 1
Fes-los la flexió de gènere a les paraules següents i, quan ja les tingues corregides, classifica-les a la graella segons la particularitat que presenten:
M |
F |
M |
F |
M |
F |
M |
F |
|
tigressa |
|
russa |
perdiu |
|
|
filòloga |
botiguer |
|
gat |
|
|
companya |
gall |
|
|
esclava |
|
comtessa |
|
amiga |
|
|
|
truja |
heroi |
|
serf |
|
funcionari |
|
europeu |
|
|
viuda |
|
institutriu |
|
nora |
|
mora |
home |
|
abellot |
|
xic |
|
biòleg |
|
|
actriu |
|
|
|
lloba |
|
filla |
cosí |
|
rabosot |
|
emperador |
|
nebot |
|
|
capatassa |
|
promesa |
|
indivídua |
|
bessona |
bruixot |
|
satre |
|
Camil |
|
ase |
|
|
egua |
|
Marcel·la |
|
arqueòloga |
|
alumna |
baró |
|
alcalde |
|
marit |
|
SUBSTANTIUS DE GÈNERE VARIABLE |
|||||||
MASCULÍ + A |
|||||||
|
CANVIS FONÈTICS |
CANVIS ORTOGRÀFICS |
CANVIS ACCENTUALS |
||||
M |
F |
M |
F |
M |
F |
M |
F |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TENEN ARRELS DIFERENTS |
ES FORMEN A PARTIR DEL FEMENÍ |
TENEN SUFIXOS ESPECIALS |
|||
M |
F |
M |
F |
M |
F |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ELS SUBSTANTIUS AMB GÈNERE INVARIABLE
EXERCICI 2
Classifica aquestes paraules que no tenen flexió de gènere acompanyades d’un determinant definit o indefinit (el, la/un, una) segons la particularitat que presenten:
còlera, dentista, avantatge, formiga, coma, senyal, tortuga, ciclista, pendent, fi, mosca, periodista, anàlisi, son, cadernera, artista, part, rossinyol.
SUBSTANTIUS DE GÈNERE INVARIABLE |
||||||||
MOTS ACABASTS EN -ISTA |
ALGUNS NOMS D’ANIMALS |
CANVIEN EL SIGNIFICAT QUAN CANVIEN DE GÈNERE * |
TENEN UN GÈNERE DIFERENT EN VALENCIÀ i CASTELLÀ |
|||||
M |
F |
M |
F |
M |
F |
V |
C |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
*Digues quin significat tenen amb cada gènere.
EL NOMBRE DELS SUBSTANTIUS
Si vols tindre un esquema de la pàgina 86 del llibre de text, descarrega't el document següent.
EXERCICI 3
Fes el singular o el plural dels substantius següents i, una vegada corregits, classifica’ls a la graella segons la particularitat que presenten:
S |
P |
S |
P |
S |
P |
S |
P |
|
batejos |
pare |
|
raó |
|
|
monges |
serp |
|
|
torcamans |
|
alicates |
dilluns |
|
|
ulleres |
concurs |
|
gust |
|
|
amigues |
fons |
|
|
places |
dijous |
|
mare |
|
|
visites |
|
ossos |
|
prismàtics |
|
textos |
llavi |
|
platja |
|
calcetí |
|
càries |
|
company |
|
mos |
|
bosc |
|
raça |
|
home |
* |
tribu |
|
|
despatxos |
|
birles |
|
cosins |
|
comptagotes |
carro |
|
maça |
|
jove |
* |
aigua |
|
llapis |
|
manta |
|
|
calçotets |
|
pelvis |
|
tisores |
|
divendres |
crucifix |
|
café |
* |
xampú |
* |
dissabte |
|
|
globus |
|
huracans |
|
postres |
|
escacs |
|
vacances |
|
dimarts |
volcà |
|
entrepà |
|
SUBSTANTIUS DE NOMBRE VARIABLE |
|||||||||||
SINGULAR + S |
PLURAL EN -OS |
Canvien –A àtona per -ES |
Vocal tònica + NS |
||||||||
S |
P |
S |
P |
Pateixen canvis ortogràfics |
S |
P |
Pateixen canvis ortogràfics |
S |
P |
||
|
|
|
|
S |
P |
|
|
S |
P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUBSTANTIUS DE NOMBRE INVARIABLE |
||
MOTS ACABATS EN -S |
SEMPRE VAN EN PLURAL |
|
S |
P |
|
|
|
|
|
|
|
EXERCICI 4
Escriu en singular o en plural els sintagmes subratllats de les oracions següents:
Has d’escriure un text per al dimarts.
|
Has d’escriure _________________ per als______________________
|
M’he comprat __________________________ per a lluir a __________________________ i pense anar a la _________________ tots els dies
|
M’he comprat uns calçotets per a lluir a les vacances i pense recórrer totes les platges.
|
Va tombar tots els llibres d’un colp de maça.
|
Van tombar tots els llibres amb uns _______________ que van fer amb vàries ____________.
|
Sempre porta ______________ quan juga _________________ per tal que no li veja ningú que té un tic a ______________
|
Sempre porten ulleres de sol quan juguen als escacs per tal que no els vegen els ulls.
|
Torna’m el llapis i compra’t ____________________!
|
Torneu-nos ______________________ i compreu-vos unes tisores!
|
M’agradaria menjar ________ de nadal tot l’any però segur que ens eixiria alguna _________
|
M’agradaria menjar postres de nadal tot l’any però de segur que ens eixirien moltes càries.
|
EXERCICI 5
Corregeix les errades de gènere i nombre que hi trobes:
- Ens dóna la informació en compagota: vol mantindre l’emoció fins al fi!
- M’he tallat el dit amb una alicata rovellada! Segur que ara se m’infecta!
- Patix un síndrome molt estrany que, hui per hui, no té tractament.
- El meu cosí actua tots els dijoussos al bar de Ramon fent un monòleg humorístic. Està fet tot un artiste!
- La jutge el va absoldre però li va prohibir que usara el prismàtic que havia furtat.
- Quin resplendor més fort que desprén eixe aparell!
- L’emperatriu va fer una senyal amb el dit i la yegua va eixir al trot.
- Va caure per la pendent i es va fer molt de mal .
- Una pujada en la corrent elèctrica va fondre totes les llums de casa.
- Hui de postre hi ha cireres o flam.
- La convivència entre raçes és molt enriquidora.
- La tisora amb la qual es va tallar estava molt esmolada.
- Andrea és molt bona estudiant.