L'ACCENT DIACRÍTIC

Teoria

Hi ha paraules accentuades que no compleixen les regles d’accentuació. Es tracta de paraules que tenen un accent per a diferenciar-les d’altres paraules amb les quals es podrien confondre. Aquest tipus d’accent es diu diacrític, i eltrobem sobretot en mots monosíl·labs, però no únicament. L’accent es manté en plural si la possible confusió continua existint.

 

!No trasllades al valencià els accents diacrítics del castellà ni viceversa. Recorda que, per poder utilitzar un accent diacrític, han d’haver, com a mínim, dues paraules homònimes per diferenciar.

 

CASTELLÀ

VALENCIÀ

Mi casa

Ma casa

Me lo dijo a mí

M’ho va dir a mi

Se viste solo

Es vist sol

Es muy listo

És molt llest

!Tampoc no t’has d’inventar accents diacrítics innecessaris.

 

Vull una barra de pà* / Té un tò* de veu molt agut

 

* No tenen cap parella homònima de qui diferenciar-se.

 

 

!Recorda que quan una paraula composta en conté una que porta accent diacrític, aquest l’hem de conservar: adéu, rodamón, subsòl, contrapèl,...

Llistat d'accents diacrítics

AMB ACCENT DIACRÍTIC

SENSE ACCENT DIACRÍTIC

De bona manera.

be

Nom de la lletra B/ Ovella.

béns

Riquesa, fortuna.

bens

Plural de be (ovelles).

bóta,bótes

Recipient per al vi.

bota,botes

Present del verb botar/ Calcer.

 

déu,déus

 

Ésser suprem

deu,deus

Nombre 10/ Present del verb deure

dóna,dónes

Present del verb donar.

dona,dones

Persona de sexe femení.

és

Present del verb ser.

es

Pronom feble reflexiu.

féu

3a persona del singular del pretèrit perfet simple de fer.

 

feu

2a persona del plural del present d’indicatiu de fer.

fóra

Imperfet de subjuntiu del verb fer

fora

Adverbi de lloc, contrari de dins.

jóc

Refugi/Lloc on es va a dormir, sobretot els ocells.

joc

entreteniment

Extremitat humana.

ma

Possessiu femení singular.

més

Quantitatiu.

mes

Part de l’any.

mòlt

Participi del verb moldre

molt

Quantitatiu.

món

Univers.

mon

Possessiu masculí singular.

mèu

Onomatopeia que representa el so produït pels gats.

meu

Possessiu tònic de 1a persona del singular.

móra,móres

Fruit.

mora,mores

Dona musulmana.

nét

Fill del fill.

net

Contrari de brut.

ós,óssos

Mamífer.

os,ossos

Part de l’esquelet.

pèl,pèls

Filament que creix a la pell.

pel,pels

Contracció de per+el

què

Pronom interrogatiu/Pronom relatiu

que

Conjunció/ Pronom relatiu àton/Determinat exclamatiu

Present d’indicatiu del verb ser.

se

Pronom feble reflexiu.

Afirmació.

si

Conjunció condicional/ Nota musical /Espai pla entre dues elevacions.

 

sóc

 

Present del verb ser.

soc

Calcer de fusta.

 

sòl,sòls

 

El terra

sol,sols

Astre/ Sense companyia/Nota musical/Present del verb soler.

són

Present del verb ser.

son

Possessiu àton masculí.

(fem.) Ganes de menjar.

(masc.) Acte de dormir.

Present del verb tenir.

te

Infusió/Pronom feble/Nom de lletra

ús

Acció d’usar.

us

Pronom feble.

véns,vénen

Present del verb venir.

vens,venen

Present del verb vendre.

vés

Imperatiu del verb anar.

ves

Reducció de veges.

séc

Senyal que queda en la roba en plegar-la. Plec.

sec

Eixut, sense aigua ni humitat.

vós

Pronom fort de 2a persona del plural(vosté)

vos

Pronom feble de 2a persona del plural

Teoria de l'accent diacrític
Teoria de l'accent diacrític.pdf
Documento Adobe Acrobat 142.7 KB

Practiquem?

Pràctica de l'accent diacrític
Pràctica de l'accent diacrític.pdf
Documento Adobe Acrobat 142.9 KB

Completa les següents oracions amb la paraula adequada:

 

-          El café quan (mes-més) bo està (es-és) recent(molt-mòlt).

 

-  Els (nets-néts) de la senyora Carme sempre (venen-vénen) pels Nadals.

 

-          Fa un ( sol-sòl) que bada les pedres!

 

-         La (dona-dóna) de Pere sempre que em veu em (dóna-dona) un caramel.

 

-          No (te-té) un (pel-pèl) de bova!

 

-   (us-ús) el deixe a la (ma-mà) (si-sí) en (feu-féu) un bon (us-ús).

 

-  No (sé-se) (sí-si) (és-es) (pèl-pel) (bé-be) de Pere,tot el que s’està fent.

 

Els meus familiars sempre (vénen-venen) pel Nadal.

 

-   Joan va vindre tot (sòl-sol) a la festa.

 

-  La (néta-neta) de la senyora Maria ve a la meua classe.

 

- No li (dónes-dones) més diners a Joan que se’ls gasta en bovades!

 

- M’agrada (mòlt-molt) el iogurt de (móres-mores) que fa (són-son) pare.

 

-  (Què-Que) major t’has fet!

 

-   Andreu s’ha trencat un (ós-os) de la cama dreta.

 

Jo(sóc-soc) d’Oliva, ell (és-es) de València i ells (són-son) de Castelló.

 

- Li va fer una reverència al seu(déu-deu) amb la (mà-ma).

 

Afegeix a les paraules en NEGRETA els accents diacrítics que falten:

 

-          El café molt dona bon resultat.

-          No em sembla be el seu comportament.

-          No se si donar-li un colp de ma.

-          Que babau! Tots li prenen el pel!

-          Les persones que venen de fora s’anomenen forasters.

-    Divendres al mercat venen calçat de tot tipus: sabates, botes, ...

-          El preu del sol urbanitzable està molt car.

-          Si, d’acord, hi aniré si ell em dona la raó.

-          Que dius tu ara! Ves a saber si s’ho ha inventat!

-     El professor va fer fora de classe a Albert perquè  havia alçat la ma a un company

-          Que t’ha dit la mare? Ha dit que ho vol tot ben net.

 

Posa’ls l’accent diacrític a aquelles paraules que ho necessiten:

 El pastor porta el be a la carnisseria.

Els homes més valents estan ací.

El boter calça unes bótes noves.

Ahir sabies be la lliçó.

Demà baratarem la bota del vi novell per una bota mes gran.

El corredor valencia ha guanyat els jocs internacionals.

Te tot el cos mullat.

La meua dona no dona prou almoines.

A les deu eixirà el correu.

En alçar Deu, repicaran les campanes.

Ell em deu deu pessetes.

Que volies tu? Una barra de pa?

El meu amic em feu una mala passada.

Dona la ma als amics.

El joc de pilota li ha donat molts bens.

Per aci es diu que Joan es un lladre.

Si no fora perquè vos tinc llastima, vos tirava al carrer.

A vos no vos he de dir si podeu entrar al meu feu.

No digueu si ni no fins saber la veritat.

Al mes de juliol sol fer molta calor.

Eixe gat no diu ni meu.

Soc el primer a haver molt el blat.

He vist una mora que ven mores d’esbarzer.

El net de Maria es un xic que sempre va net.

A l’os del parc li van llançar un os de gallina.

Aquest jove no te pel a la barba.

Jo soc dels qui fan i venen jocs.

Vens molt d’arròs perquè vens a comprar-lo a València.

Com que estava molt cansat se’n va anar a joc.

Ja se que no soc molt elegant perquè duc un soc de cada color.

Vos pus oferir un te amb gesmil que Carles te amagat perquè es d’us particular.

No puc traure neta la samarreta   de la meua neta perquè està bruta de mora.

Volem saber que has fet amb els diners que t’hem deixat.

 

Posa’ls l’accent gràfic o diacrític a aquelles paraules que ho necessiten:

 

El lleo es una bestia carnivora.

El telefon obri una nova via en la comunicacio humana.

La tecnica no te sempre la solucio adequada als problemes.

El masculi, el femeni i el neutre son els tres generes fonamentals de la gramatica.

Cantavem una canço melodica.

La forma perifrastica es d’us molt corrent en valencia.

Ni aixo ni allo pot ser acceptat com una solucio valida al problema.

Una formula es una condensacio d’una llei cientifica.

El metode que seguiras haura de ser rapid i concis.

Les maximes filosofiques no sempre tenen coherencia.

L’os te els pels llargs.

A aquella dona li agrada el cafe ben molt.

El lleo i l’hipopotam del zoologic no tenen paciencia ni prudencia.

La historia d’aquest satel·lit es molt interessant.

L’estatua de la llibertat te una torxa a la ma.

La perdua de la memoria afecta mes els homes que les dones.

Varen deixar el cadaver del farmaceutic damunt la marfega.

 

 

Ompli els buits amb la paraula que corresponga:

 

(mòlt/molt)- Hi ha ...........de café  que encara no està ..........

(ós/os)     - S’ha fet un amulet amb un .............. d’................

(pèl/pel)   - ............ que sembla, no té un ................ d’ingenu.

(què/que) - No recorde ............ m’has dit ............ he de portar.

(sé/se)     - Encara no ......... si ........... sentirà bé la nova ràdio.

 

(vénen/venen)- Els comerciants que ...... productes de neteja ..... poc.

Completa els espais en blanc amb un dels dos mots que et donem:

 

ÉS/ES

............. Pere qui s’acosta//..........farà tal com jo dic i prou!

 

BÓTA/BOTA

Se m’ha foradat la ............... esquerra i no me la puc posar// Tenia una ...........plena de vi.

 

MÉS/MES

Aquest ..... farem vacances//El .......... greu és que no diu res.

 

NÉTS/NETS

Ens va deixar els mobles ben .............//Per Sant Joan, els .............. van felicitar l’avi.

 

SÒL/SOL

Diu que han trobat aigua a deu metres sota el .............//Fa un dia de ................

 

TÉ/TE

Els anglesos prenen el ........... a les cinc// Qui ............ aigua fresca?

 

ÚS/US

No faces........... d’aquesta informació// No ............. farà mal?

 

VÉNEN/VENEN

A la botiga del seu pare, hi ................. la verdura// Si no .............. a les cinc, vindran a les nou.

 

MÒLT/MOLT

 

Ha vingut ...................... de personal// Ja hi ha massa café .....................

Encercla la paraula adequada de dins dels parèntesis perquè la frase tinga sentit:

 

-          Aquella xica que (és/es) tan esportista (és/es) posa el xandall de bon matí.

 

-          Fa (mòlt/molt) de temps que no plou.

 

-          Vos trobeu (bé/be) en aquesta casa?

 

-          (Sí/si) vinc, portaré un pastís de xocolate.

 

-          Només (són/son) les huit de la vesprada i ja caic de (són/son).

 

-          És (mà/ma) mare la que es mira la (mà/ma).

 

-          Nosaltres som (néts/nets) del senyor Candau i ara tenim els plats (néts/nets).

 

-          Té el cabell blanc i el (pèl/pel) de la barba negre.

 

-          (Dóna/dona) els llibres a la (dóna/dona) que viu al 5é 1a.

 

-          La Maria és (més/mes) alta que Carles.

 

 

Tria la paraula adequada en cada cas:

 

-          Tinc un (ós/os)....................... trencat.

 

-          Aquesta no (és/es)................. Carme.

 

-          Vés (pèl/pel) ............ camí (més/mes).............. curt.

 

-          M’he posat aquesta sabata perquè he perdut un (sóc/soc)............

 

-          El fill del meu fill (és/es) ...........el (mèu/meu)..............(nét/net)................

 

-          Cal fer un bon (ús/us)...........dels ordinadors.

 

-          No m’agrada gens el (té/te).......... així que (té/te) ....... l’emportes ara mateix.

 

-          (Què/que)............ vols fer aquesta nit?

 

 

-          No (sé/se) ............................................on viu Joan?

Posa accent a les paraules de les frases següents que en necessiten.

 


a) Redeu! Quin mes dius que em pagaren 300 € nets de mes? I els he de tornar el dia deu!
b) Ves per on! Si, ja se que sona estrany, pero m’agrada sopar sol als restaurants.
c) Que no m’escoltes? Et dic que que penses fer!Ves i parla amb ell.
d) Operacio «Mans netes» ha conclos que hi va haver us de sol rustic com a urbanitzable.
e) Dis-li que, si no dona el vistiplau prompte, començara a creixer la sospita.

    Posa accent a les paraules de les frases següents que en necessiten:

 


a) No enten l’exces d’experimentacio gastronomica de les noves tendencies culinaries.
b) Com sabereu que jo no havia anat al certamen si no hi havieu assistit?
c) I preten que aprenga tots els fenomens en aquest periode de temps!
d) La propietaria de la cafeteria del canto em va reconeixer quan coincidirem.
e) L’amnesia consisteix en la perdua total o parcial de la memoria.
f) Sempre volieu presidir les reunions quan les circumstancies eren propicies.
g) Es tan inutil que nomes te la intel·ligencia necessaria per a conduir un automobil.
h) El Genesi diu que Deu va crear l’home... pero no diu que pretenia amb aixo.
i) Ha fet un viatge ple de peripecies per mig mon, i ara ens sorpren contant-les.
j) S’ha d’anar alerta amb la polvora, perque s’encen facilment. 

Emplena els buits amb la forma corresponent de les que apareixen entre parèntesis:

a) Si no coneixeu les regles de l’aparell, jo…….les explique. (us/ús)
b) …….. uns dormilecs i a les nou ja tenen una ………… que no s’aguanten. (son/són)
c) Si no …………necessari no et demanaria que et quedares ……………(fora/fóra)
d) El ………..que t’han posat……………. un color molt estrany! (te/té)
e) …………..mare s’ha xafat la ……………..dreta amb la porta del cotxe. (ma/mà)
f) Ell ahir…………… la faena que li tocaya; ara, vosaltres,……………… la vostra. (feu/féu)
g) Els meus………. tenien una fam voraç: han deixat els plats ben…………..
(nets/néts)
h) Què …………… voler dir amb això que els únics…………..
actuals són televisius? (deus/déus)
i) Aquelles ……..són molt exigents: més val que els………… el que demanen. (dones/dónes)

 j) No sé………… pretens ……………et conteste, si encara no m’ho has explicat. (que/què)

Corregim!

Solucionari de l'accent diacrític
Solucionari de l'accent diacrític.pdf
Documento Adobe Acrobat 142.7 KB

En línia!