EL TEXT POÈTIC

La poesia i la música estan íntimament lligades des de sempre. Escolta la cançó "Al país de l'olivera" del grup Obrint Pas i intenta analitzar-la com si fóra un poema . Veuràs com hi trobaràs moltes de les característiques del llenguatge poètic en aquesta cançó.

EXERCICI 1

 

Al país de l'olivera
hi ha un riu de paper
unes galtes color terra
i un somriure d'argent
al país de les riberes
hi ha un canyar sota els estels
i un mural de fulles seques
a l'ombra d'un taronger

Al país de l'olivera

Al país que dorm a l'era
hi ha polsim de fruites velles
bicicletes entre sèquies
arracades de cireres
al país de les teulades
hi ha besos d'aigua llimó
arrapades a les cames
parotets a dins del cor
Al país que dorm a l'era

Al país de la infantesa
hi ha il·lusions a les palpentes
somnis dibuixats a l'aire
promeses a les orelles
Al país que jo ara enyore
hi guarde un tresor secret
un lligam que mai no es trenca
un amor que mai no es perd.

Al país de cases blanques
hi ha pins banyats en sal
margallons entre baladres
peus descalços dins el mar
al país de les marines
hi ha un sol roig a les vesprades
catxirulos a les platges
i uns dits pentinant onades
Al país de cases blanques

Al país de les rialles
hi ha raïm a les porxades
ametles i olives negres
un arròs fet amb costelles
al país de les costeres
hi ha llaüts i guitarrons
i la veu de les rondalles
pessigant les emocions

Al país de les rialles

Al país de la infantesa
hi ha il·lusions a les palpentes
somnis dibuixats a l'aire
promeses a les orelles
Al país que jo m'estime
hi guarde un tresor secret
un lligam que mai no es trenca
un amor que mai no es perd

 

- Quin país trobes que és "el país de l'olivera"? Per què creus que l'anomena així? Quin trobes que és el tema de la cançó? 

 

- Què creus que s'amaga darrere de les metàfores "riu de paper", "galtes color terra" , "somriure d'argent" i "tresor secret"?

 

-Quina figura retòrica hi ha a "la veu de les rondallespessigant les emocions"? Podries assenyalar alguna figura retòrica més?

 

- Fes el comput sil·làbic i la rima de les dos  primeres estrofes.

 

 

 

Al país de l'olivera
OBRINT PAS AL PA�S DE L'OLIVERA.mp3
Archivo de audio MP3 5.6 MB

TREBALL sobre la POESIA

Ara que ja coneixes les ferramentes més elementals que utilitzen els poetes per a fer les seues creacions, et toca convertir-te en un poeta/ una poetessa. Com? Llig atentament:

 


1a PART

- Hauràs de composar un poema que gire al voltant d'un tema que et motive: amor, amistat, el teu poble, la crisi, ... no hi ha temes prohibits en poesia!

 

- El teu poema tindrà, COM A MÍNIM,  entre 8 i 12 versos repartits en les estrofes que cregues convenients.

 

- Hauràs d'utilitzar, com a mínim, 2 dels recursos expressius estudiats (pots repassar-los a la pàgina 41 del volum II) del llibre de text. Aquests recursos els hauràs d'explicar a la part de darrere del full en què entregues el poema.

 

- Assegura’t que tinga rima. Si et resulta molt complicat pots tirar mà de la rima fàcil que és un terme que s'aplica a la rima basada en terminacions gramaticals. Per exemple, és senzill en valencià fer rimar dos versos usant el mateix temps del verb (cantar-anar), o adverbis en –ment, o antònims (fer-desfer), …

 

-  No et preocupes, com que ets un/a poeta/essa novell/a,  se’t perdonarà que el còmput sil·làbic no siga perfecte! Això sí, procura que quan el poema es llija en veu alta, tinga bon ritme.

2a PART

Ara que ja tens a punt el teu poema, toca adornar-lo amb imatges evocadores i música. Com?

 

-     Tria  imatges que reflectisquen les emocions que has volgut transmetre amb el teu poema. Pots fer-ne servir tantes com cregues necessàries. Et vindrà molt bé la recerca en GOOGLE IMATGES.

 

-      Obri un document POWER POINT i, amb el botó dret copia i pega cada imatge en una diapositiva diferent. Amb l’opció  INSERCIÓ, tria INSERTAR TEXT per tal d’escriure cada vers acompanyant la imatge que el representa.

 

 

-   Quan ja tingues les imatges amb el text, tria una música instrumental que t’agrade per a acompanyar el teu poema. Pots usar el programa MP3 Dowloader per tal de buscar versions instrumentals de cançons que conegues.

 

-       Quan ja tingues la cançó seleccionada, incorpora-li-la al POWER: tria INSERCIÓ – SO – SO DE FITXER. Selecciona el fitxer amb la música que hages elegit.

 

-         Selecciona l’opció AUTOMÀTICAMENT.

 

-         Arrossega la icona de l’altaveu fora de la diapositiva per tal que no es veja.

   

 - Per tal que la música se senta al llarg de totes les diapositives, Vés a ANIMACIONS – ANIMACIÓ PERSONALITZADA. Col·loca’t damunt de la cançó i vés a INTERVALS. Vés a EFECTE (Inicia la reproducció – des del principi// Atura la reproducció – Després de (compta quantes diapositives tens i selecciona el nombre per tal que la música se senta en totes les diapositives). Clica D’ACORD.

 

Si vols veure com quedarà, prem F5 i vés passant al teu gust les diapositives.

ÍTEMS A AVALUAR 

1) El poema gira al voltant d'un tema.

2) La llargària i la distribució del poema està dins dels límits establerts.

3) El poema té una rima adequada.

4) El poema, encara que no té un còmput sil·làbic ajustat, té ritme.

5) Al poema s’usen, com a mínim, dos recursos expressius.

6) Els recursos expressius estan explicats a la part de darrere.

7) El llenguatge utilitzat s’adiu al context poètic.

8) El poema va acompanyat d’imatges evocadores.

9) El poema va acompanyat d’una base musical adequada.

10) Presentació i originalitat.

TREBALL DE POESIA
TREBALL POESIA.pdf
Documento Adobe Acrobat 322.5 KB