L'ACCENT

Regles d'accentuació
Regles accentuació.pdf
Documento Adobe Acrobat 126.7 KB

EXERCICI 1

Copia les paraules a la teua llibreta i accentua-les, quan calga (alerta amb l’obertura de la titlla!):

 

aixo, abus, intim, debil, justicia, pesol, dubtos, retol, bustia, Paris, alla, sere, medic, ningu, tremolos, angles (gentilici), pessim, unic, viscera, mobil, semafor, radio, peninsula, sabo, depen, dificil, proxima, portaran, casa, salses, importancia, platan, pero, estiu, bilis, series, musica, Berlin, estaveu,  resonancia, ningun, rapid, caries, resso, festiu, artistic, perpetua, orfe, barnus, cadascun, examen, pagina, compren (verb comprar), compren (verb comprendre),destinatari, llenguatge, cabas, rabia, Pequin, viuran, anirem,  telefon, espes, termometre, ventos, anis,  calces, Ramon, tenia, enten, crisi, vigilancia, arros, esglesia, arribaran, custodia, algun, anareu, respon, formula, correr, industries, examens, espos, enteniem, temer, pais, limit, area, costum, paciencia, sorpren, pensaran, huraca, linia, sandalia, tramus, animaveu,frances,informacio, geografia, opera (subs) , fotogenic, milhomens,  perdiu, compraveu,  historia, esquema, seran, comedia,fenomen, creixer, debil, pareixer, inutil, cervol, apostol, Denia, Xabia, perdua, seriem, tretze, saboros, centim, repos, allo, ereu, grua, energia, America, carrec, logic, pseudonim, acustica.

 

 

 

 

L'ACCENT DIACRÍTIC

QUÈ/QUE - PER QUÈ/PERQUÈ/PER A QUÈ
Que-què PDF.pdf
Documento Adobe Acrobat 459.4 KB

EXERCICI 2

 

Completa amb QUÈ o QUE i digues en cada cas quin valor té:

  • Encara no sé _____ faré.

  • Et torne l'enciclopèdia _____ em vares deixar.

  • Porta’m la revista _____ hi ha a la taula. 

  • ____  bonic!

  • Es va trobar amb un amic _____ és parent de l’Eva.

  • Vull saber ____ i com voleu fer el treball que vos han manat.

  • Digueu-me de ____ heu estat xarrant.

  • ____ han explicat hui a classe?

  • Mai no sé ____ penses.

  • La Maria em pregunta ____ farem aquest estiu.

  • Aquell xiquet ____ viu prop de ta casa, s’ha trencat el peu.

  • Estic segura ____ trobaràs les claus a qualsevol racó.

  • El meu amic ____ viu a París és molt amable.

  • Penseu ____ tot el que feu ara, vos repercutirà en el futur.

  • ____ té l’Anna a les mans?

 

EXERCICI 3

Tria l’opció més adequada a cada oració:

 

-   S'han enviat aquests comunicats (perquè-per què- per a què)ho ha demanat la unitat.


-   El ganivet amb (què/que) m’he tallat estava tot rovellat.


- Sols tinc 10€ així que me n’hauràs de deixar 5 més  ( perquè-per què- per a què) puga comprar-me alguna coseta de trellat.


-   Explica- m'ho una altra vegada (perquè- per què- per a què) no entenc (perquè-per què-per a què) dius que el cotxe no era el meu.


-      Vinc (perquè-per què- per a què) em dónes els comunicats de la unitat.


-     (perquè-per què- per a què )no s'han comunicat aquests fets?

 

-     No sabia_________(què/que) volia i per això no li vaig comprar res.


-      Digueu-me _______________ (perquè-per què- per a què)no s'han comunicat aquests fets. 

 

-  (què/que) fort! No em digues que no ha vingut ( perquè-per què- per a què) no volia trobar-se amb ella!


-    Digueu-me ( perquè-per què- per a què) serveixen aquests comunicats.


-     Em va dir (què/que) no tenia raó i que no entenia (perquè-per què- per a què) m’havia enfadat tant. 

 

 

-     Encara no m’explique (perquè-per què- per a què) m’han denegat la sol.licitud.


-     La qüestió (perquè- per què – per a què)  vau discutir no té la més mínima importància. 


 

EXERCICI 4

Completa les següents oracions amb la paraula adequada:

 

- El café quan (mes-més) bo està (es-és) recent (molt-mòlt).

 

- Els (nets-néts) de la senyora Carme sempre (venen-vénen) pels Nadals.

 

- Fa un ( sol-sòl) que bada les pedres!

 

- La (dona-dóna) de Pere sempre que em veu em (dóna-dona) un caramel.

 

- No (te-té) un (pel-pèl) de bova!

 

-(us-ús) el deixe a la (ma-mà)(si-sí) en (feu-féu) un bon (us-ús).

 

- No (sé-se) (sí-si) (és-es) (pèl-pel) (bé-be) de Pere,tot el que s’està fent.

 

- Els meus familiars sempre (vénen-venen) pel Nadal.

 

-Joan va vindre tot (sòl-sol) a la festa.

 

- La (néta-neta) de la senyora Maria ve a la meua classe.

 

- No li (dónes-dones) més diners a Joan que se’ls gasta en bovades!

 

- M’agrada (mòlt-molt) el iogurt de (móres-mores) que fa (són-son) pare.

 

- (Què-Que) major t’has fet!

 

- Andreu s’ha trencat un (ós-os) de la cama dreta.

 

- Jo (sóc-soc) d’Oliva, ell (és-es) de València i ells (són-son)de Castelló.

- Li va fer una reverència al seu (déu-deu) amb la (mà-ma).

 

EXERCICI 5

Afegeix a les paraules en NEGRETA els accents diacrítics que falten:

 

-  El café molt dona bon resultat.

-  No em sembla be el seu comportament.

-  No se si donar-li un colp de ma.

-  Que babau! Tots li prenen el pel!

-  Les persones que venen de fora s’anomenen forasters.

-  Divendres al mercat venen calçat de tot tipus: sabates, botes, ...

-  El preu del sol urbanitzable està molt car.

-  Si, d’acord, hi aniré si ell em dona la raó.

-  Que dius tu ara! Ves a saber si s’ho ha inventat!

-  El professor va fer fora de classe a Albert perquè  havia alçat la ma a un company

-   Que t’ha dit la mare? Ha dit que ho vol tot ben net.

 

Per saber-ne més...

Si creus que necessites millorar la teua accentuació (tant la normal com la diacrítica) pots ampliar teoria i pràctica a l'enllaç següent (apartats 4.1 i 4.2):

 

 

http://rebollengua.jimdo.com/bagul-d-ortografia/4-l-accentuació/


LA DIÈRESI

Regles de la dièresi
Regles dièresi.pdf
Documento Adobe Acrobat 58.1 KB

EXERCICI 6

 Posa dièresi en les paraules següents i després classifica-les  en la graellla de més amunt segons si pertanyen a la regla 1 o 2. En cas de no dur dièresi, classifica-les en la particularitat o en l'excepció que presenten:

 

frequència, antiguitat, egoisme, Seul, traduir, xiita, reduit, unguent, quatre,reull, ambiguitat, conduiran, aiguera,  pais, altruista, diurna, veinat, harmònium, aqueducte, beneiria, llaut, llenguota, guerrer, raim, preinscripció, agrait, terraqui, sequència, instruit, reinserció, esfereidor, Màrius, questió, lluit, obeint, genuina, equestre, aussar, conduiem. 

 

Per saber-ne més...

Si creus que necessites millorar l'ús de l'apòstrof pots ampliar teoria i pràctica a l'enllaç següent:

 

http://rebollengua.jimdo.com/bagul-d-ortografia/5-la-di%C3%A8resi/